За статистикою Європейської федерації велосипедистів – ЄФВ – 8% жителів ЄС використовують велосипед як щоденний транспорт для звичайних пересувань.
Розвиток велосипедного руху – не лише будівництво велодоріжок та велопарковок. Внаслідок появи культури використання ровера з’являється цілий ринок. Цю тезу підтверджує європейський досвід.
Найпопулярніший цей вид транспорту у Нідерландах – 36%, Данії – 23%, Угорщині – 22%, Швеції – 17%, Фінляндії – 14%.
Для досягнення таких показників потрібні інфраструктура, майстерні, магазини, бізнеси з виробництва аксесуарів та запчастин. Тоді розвивається й велотуризм, який генерує відчутні прибутки.
Вулична інфраструктура
Справжнім поштовхом до розвитку велоруху є будівництво інфраструктури, передусім – прокладання доріжок і монтаж парковок. За оцінками ЄФВ, країни ЄС щороку інвестують у велоінфрастрактуру 3,2 млрд євро, створюючи майже 23,5 тис робочих місць. Ці інвестиції є основою для розвитку сектора.
Без велодоріжок мало хто наважиться сісти на велосипед у місті і використовувати його щодня. Власне, це і відбувається у більшості українських міст.
ЄС же показує приклад, як інвестиції в інфраструктуру сприяють розвитку економіки, покращують екологічну і транспортну ситуацію у містах.
Виробництво велосипедів
За даними Конфедерації європейської велосипедної індустрії, у країнах ЄС щороку купують 20 млн велосипедів, 12 млн з яких виготовляються в Євросоюзі. Це 23 тис робочих місць, які генерують 650 малих та середніх бізнесів.
Найбільші виробники велосипедів – Італія, Німеччина, Польща та Болгарія. Разом вони виготовляють 57% “коліс” у Європі. Загалом же за оцінками ЄФВ у “велосипедній економіці” ЄС зайнято 650 тис осіб. Галузь також виробляє компоненти, запчастини, велоаксесуари: одяг, сумки, ліхтарі, замки, кошики.
Продаж та дистрибуція
Крім магазинів, до галузі належать веломайстерні, дизайнерські бюро, велопрокат.
“Велосипедний рітейл” у ЄС генерує щороку близько 8,5 млрд євро та створює понад 80 тис робочих місць. Кожен магазинчик чи майстерня – це частина великого механізму сфери обслуговування власників велосипедів. Результати дивовижні: на кожну куплену автівку в ЄС припадають два куплені велосипеди.
В Україні велосипедна галузь теж розвивається, але її обсяги значно менші. Багато українських велобізнесів починали з імпорту, а зараз деякі з них збирають велосипеди під власними марками в Китаї і продають в Україні. Так українці не переплачують за бренд, а велотранспорт стає доступнішим.
Велотуризм
Велотуризм активно розвивається у країнах Європи. Це і велоінфраструктура між містами, і кемпінги для туристів, і готелі, і розвиток бізнесу у невеликих містах.
Так, недавно у Польщі відкрився маршрут GreenVelo довжиною майже 2 тис км. Він пролягає переважно по східній Польщі, проходить через п’ять воєводств, охоплюючи понад 400 цікавих місць: парків, замків, пам’яток. Тепер уздовж маршруту можуть відкриватися бізнеси, які отримуватимуть дохід від туристів.
На відміну від власників автомобілів, велосипедисти не мають змоги брати з собою багато речей, тому вони більше купують. ЄФВ оцінює річний виторг в галузі 42,5 млрд євро – разом з готелями та ресторанами, де можуть зупинятися туристи.
Величезні обсяги ринку в ЄС з’явилися не за один день. Їм передували десятки років кампаній активістів та далекоглядна політика розвитку галузі, яка включала популяризацію ровера як самостійного виду транспорту для щоденних поїздок.
Надважливою є співпраця бізнесу, громадянського суспільства та влади для розробки стратегії розвитку велоруху. Разом з культурою використання велосипеда в країні з’являється й бізнес, який обслуговує нових споживачів.
Тарас Кайдан, ЕП